Severská chôdza nordic walking: Ako na to?

Tagged With: , , ,

Pre obyvateľov severských krajín patrí chôdza k preferovaným športovým aktivitám. Tvrdia, že vyhovárať sa na škaredé počasie nie je na mieste. Určitý diskomfort môže priniesť iba ak zlé oblečenie. Prezradíme vám, prečo sa oplatí severskými národmi inšpirovať.

Chôdza pre zdravie

Chôdza je pre naše telo úplne prirodzená a pre človeka navyše veľmi prospešná. Môžu sa jej venovať všetci ľudia bez rozdielu, nepozná vekové ani váhové obmedzenia.

Hodinka prechádzky v pružnom tempe vás zbaví viac ako štyroch stoviek kalórií. Tridsať minút rezkej chôdze, čo sa práve počtu spálených kalórií týka, je to isté ako pätnásť minút kráčania hore po schodoch, tridsať minút záhradkárskych prác, pätnásťminútové odhŕňanie snehu či umývanie okien v trvaní jednej hodiny.

Vďaka chôdzi nielen (s)chudneme, ale sme i šťastnejší. Odborníci preto odporúčajú urobiť minimálne 10 000 krokov denne a ich počet postupne zvyšovať. Zakrátko tak budete v lepšej psychickej pohode a o poznanie zdravší. Zdravotné benefity chôdze pocítite na vlastnej koži po približne troch mesiacoch.

Telo miluje chôdzu

Nielen beh, ale aj chôdza je neodmysliteľne spätá so zdravým životným štýlom a na ľudský organizmus má blahodarný vplyv. Pozitívne účinky chôdze boli dokázané. Prospieva srdcu a kardiovaskulárnemu systému človeka, svalstvu (zároveň je prevenciou svalových kŕčov) i celkovej fyzickej kondícii.

Ľudia, ktorí sa chôdzi venujú pravidelne, majú väčšie predpoklady vyhnúť sa zdravotným ťažkostiam vo vyššom veku. Okrem toho:

  • chôdza pomáha bojovať so stavmi úzkosti a depresiami,
  • podporuje elasticitu ciev,
  • zlepšuje okysličenie mozgu,
  • dĺžka a tempo prechádzky vplýva na pamäť a rozumové schopnosti človeka.
Zdroj foto: Adobestock.com

Chôdza a fakty, na ktoré nezabúdajte

  • Pravidelná chôdza, bez ohľadu na jej intenzitu, je pre budovanie kondičky vhodnejšia než návšteva fitness centra jeden- až dvakrát do týždňa.
  • Pred chôdzou je dobré rozcvičiť sa niekoľkominútovým strečingom.
  • Aby pri chôdzi netrpela vaša chrbtica, došliapnite na pätu a následne ťažisko prenášajte smerom k špičke. Kráčajte vzpriamene, dýchajte zhlboka a pravidelne.
  • Výdaj energie pri chôdzi závisí od množstva prijatého kyslíka. Rýchlejšia chôdza = pochopiteľne vyšší energetický výdaj.

Výživové doplnky pre bezbolestnú chôdzu

Chondroprotektíva sú látky, ktoré sú súčiastkami chrupaviek. Vďaka nim sa regenerujú chrupavky.

Glukosamín sulfát a chondroitín sulfát sú základnými stavebnými kameňmi pre regeneráciu chrupaviek. Glukosamín sulfát stimuluje bunky chrupavky k produkcii kolagénu a proteoglykánov. Pomáha ukladať vápnik do kostí a urýchľuje regeneráciu chrupaviek. Predstavuje účinnú kĺbovú výživu a je jedným z najpopulárnejších doplnkov výživy na obnovu a regeneráciu kĺbov.

Chondroitín sulfát zlepšuje pružnosť a výživu kĺbovej chrupavky. Redukuje bolesti kĺbov, zmierňuje zápaly a tlmí aktivitu enzýmov poškodzujúcich chrupavku. Glukosamín sulfát a chondroitín sulfát zabezpečujú zdravie kĺbov pri chôdzi aj behu.

Glukosamín sulfát a chondroitín sulfát zabezpečujú zdravie kĺbov pri chôdzi aj behu.

Čoraz obľúbenejší Nordic walking

Nordic walking označovaný tiež ako severská chôdza, k nám prišiel zo škandinávskych krajín. Ako oficiálny tréningový program zameraný na celé telo bol prvý raz uvedený vo Fínsku pred takmer dvadsiatimi rokmi a odvtedy jeho popularita neustále rastie.

Prezradíme vám 5 dôvodov, prečo by ste mali nordic walking zaradiť do zoznamu vašich obľúbených pohybových aktivít:

  1. Za hodinu pri ňom spálite o tretinu viac kalórií v porovnaní s bežnou chôdzou.
  2. Chôdza s palicami zmierňuje bolesti krčnej chrbtice a pliec u žien so sedavým zamestnaním.
  3. Štúdia z roku 2003 preukázala zlepšenie držania tela u ľudí, ktorí sa nordic walkingu venujú na pravidelnej báze.
  4. Je šetrný k vašim kĺbom.
  5. Nordic walking si nevyžaduje takmer žiadne investície.

Na paliciach záleží

Pokiaľ máte namierené do pivnice s úmyslom vziať si na prechádzku lyžiarske palice, zadržte. Budú vám zbytočné. Aj nordic walking, ako každý fitness program, totiž má svoje zásady. A jednou z nich je práve použitie špeciálnych palíc.

Tie sú na rozdiel od trekingových, prípadne už zmienených lyžiarskych, podstatne ľahšie a miesto obyčajného pútka majú na rukoväti zložitejší úchop. Ten dlaň zafixuje. Zakončené sú kovovým hrotom určeným na pohyb po mäkkom, trávnatom povrchu. Majú však odnímateľnú gumovú koncovku, ktorú zas oceníte počas chôdze po asfalte.

Cena palíc na nordic walking sa pohybuje od 30 eur vyššie. Ak patríte k začiatočníkom, vyberte si typ s nastaviteľnou výškou. Mali by siahať približne do pása, čiže zhruba do 65 percent výšky človeka.  Palice sú zároveň jedinou odporúčanou výbavou k nordic walkingu. Oblečenie, ochranné prvky na hlavu či fľaška na pitie je už vo vašej réžii.

Zdroj foto: Adobestock.com

Začínajte pozvoľna

Ako uvádza webová stránka zdravie.pravda.sk, pri vykročení pravou nohou načiahnite ľavú ruku a stisnite rukoväť palice, pričom lakeť zostáva mierne pokrčený. Jemne sa odrazte od povrchu, no nemalo by ísť o silové „odtláčanie sa“ ani prenášanie celej váhy na palicu.

Keď sa pri chôdzi dostane palica za telo, lakeť vyrovnajte a čo je dôležité, úplne otvorte dlaň a uvoľnite zovretie. Každý tréning by sa mal začínať rozcvičkou, obsahovať krátky strečing aj záverečné uvoľnenie. To vráti tepovú frekvenciu späť do normálnych hodnôt.

Chôdza s palicami má byť ľahká, svižná a rýchlejšia než klasické kráčanie. Šport je navrhnutý tak, aby precvičil i svaly vo vrchnej časti tela.

Pri chôdzi s palicami je zapojených 600 svalov v tele, horná časť tela preberá až 30 % práce nôh a odľahčuje ich od záťaže. Pri severskej chôdzi sa palice nachádzajú blízko tela. Trup býva otočený v smere chôdze a ruky sa voľne pohybujú popri tele. Tým vytvárate otáčavý pohyb ramien a precvičujete svaly.

Zdroj foto: Adobestock.com

Inšpirujte sa

Na internete nájdete množstvo inštruktážnych videí, ktoré vás uvedú do tohto jednoduchého, krásneho a maximálne efektívneho športu. Vyskúšate ho tiež? Pozrite si video ako na nordic walking.

Nordic walking na Slovensku

V marci 2013 bola založená Slovenská asociácia Nordic Walking (SNWA) ako združenie venujúce sa podpore a rozvoju Nordic Walkingu na Slovensku.

V máji 2013 vzniklo prvé Nordic Walking centrum na Štrbskom plese a v júni 2013 Slovenská asociácia Nordic Walking zorganizovala 1. Majstrovstvá Slovenska v Nordic Walkingu. V júli 2014 získala SNWA akreditáciu od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ako jediné akreditované školiace stredisko NW na Slovensku (zdroj: Wikipédia).

 

Naše Ingrediencie

Najčítanejšie články

Využite všetky výhody členstva

  • 15% zľavy v našom eshope
  • nad 42,- EUR bez DPH doprava zadarmo
  • narodeninové a meninové extra bonusy
  • akciové vzorky zdarma
  • kvalitné články o zdraví