Raňajky sú základ dňa

Tagged With: , ,

Jedlom, na ktorom ale záleží počas dňa najviac, sú raňajky. Naša každodenná strava by mala byť vyvážená z hľadiska kalórií, vitamínov, bielkovín, sacharidov a vlákniny. Ruku na srdce – dodržujete to každý deň?

Zdravé raňajky sú základ dňa

Ak ich náhodou vynechávate, robíte doslova medvediu službu svojmu organizmu. A ak za raňajky považujete kávu nalačno a prípadne doobeda nejaký keksík alebo cigaretu, tak vás čoskoro čakajú žalúdočné vredy.

Samozrejme, nie je nutné hneď prejsť do druhého extrému a držať diétu alebo prejsť na fitness jedlo. Oveľa dôležitejšie je držať sa niektorých zásad správneho stravovania a zloženia našej stravy:

  • či už idete chudnúť alebo naopak naberať svalovú hmotu, raňajky by mali byť vyvážené z pohľadu bielkovín, tukov a cukrov
  • nikdy nejedzte na raňajky sladkosti alebo príliš mastné a ťažké jedlá. Vyhýbať sa treba aj vyprážaným alebo pečeným jedlám.
  • základom je, aby raňajky obsahovali všetky vitamíny dôležité pre fungovanie organizmu, ale aj niektoré nevyhnutné minerály
  • zdravé jedlo ráno sa nemusí pozostávať výlučne z ovsených vločiek alebo len zložené z ovocia, no to by malo byť v nich pravidelne zastúpené
  • okrem tukov, cukrov, bielkovín a vitamínov treba sledovať aj vlákninu v každom jedle počas dňa.
Zdroj foto: Adobestock.com

Ľahké raňajky = ideálne raňajky

Ako sme si povedali vyššie, raňajky by nemali byť zmesou ťažkých, sladkých, presolených, vyprážaných alebo pečených jedál. Nie sú vhodné sladkosti, hlavné jedlá alebo aj niektoré kaše s vysokým obsahom sacharidov a doplňujúcich sladidiel.

Pokiaľ nechudnete, nie je dôvod na radikálnejšie diéty či drastické obmedzenie jedla. Pokiaľ pár krát do týždňa zaradíte  ovsené vločky s medom, orieškami a napríklad kivi, hrozienkami alebo banánom, samozrejme nič nepokazíte. Biely jogurt môže byť tiež veľmi vhodná ingrediencia.

Rovnako dobre sa najete, ak si dáte celozrnné pečivo so šunkou a vajíčkom so zeleninou, prípadne v kombinácii celozrnného pečiva, zeleniny a mäkkého syru. Ak nechudnete, nemusíte sa vôbec báť ani väčšej porcie, dôležité je, aby ste mali dostatok zeleniny a pokiaľ možno nejedli biele pečivo.

Raňajky pri chudnutí

Ak potrebujete chudnúť, tak ideálne raňajky sú kombináciou ovsených vločiek, jogurtu a niektorých druhov ovocia či orieškov. Výhodou je, že ovsené vločky obsahujú viaceré vitamíny, napríklad B, E alebo K, ale napríklad aj kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú, vápnik, fosfor, železo a horčík.

Ráno by ste mali vypiť aj minerálnu vodu alebo vodu s citrónom. Získate tak aj dostatok zdravého vitamínu C. Do ovsených vločiek môžete pridať med, kivi, banán alebo oriešky, ktoré sú zdrojom ďalších vitamínov a iných dôležitých látok pre telo.

Ovsené vločky majú navyše aj pozitívny vplyv na zdravie:

  • znižujú cholesterol v krvi
  • znižujú krvný tlak
  • pomáhajú čisteniu čriev od toxických látok
  • podporujú správne trávenie
  • sú ideálne na správny metabolizmus
  • pôsobia preventívne voči viacerým ochoreniam kardiovaskulárneho charakteru

Vitamíny a iné látky v raňajkách

Bez ohľadu na to, čo budete nakoniec raňajkovať, existuje určitá skupina vitamínov, minerálov a iných látok, ktoré prospievajú zdraviu a nemali by v raňajkách chýbať. Ide o:

  • vitamíny skupiny B, najmä B1, B2, B3 a B6
  • vitamín C
  • vitamín E
  • vitamín K
  • draslík
  • železo
  • horčík
  • sodík
  • vápnik
  • vláknina

Nie v každom jedle musia byť samozrejme zastúpené všetky tieto vitamíny, minerály a iné látky, ale ich pravidelný príjem je nevyhnutný pre správne fungovanie organizmu a raňajky sú ideálnou možnosťou na ich vyvážený príjem.

 

 

Najčítanejšie články

Využite všetky výhody členstva

  • 15% zľavy v našom eshope
  • nad 42,- EUR bez DPH doprava zadarmo
  • narodeninové a meninové extra bonusy
  • akciové vzorky zdarma
  • kvalitné články o zdraví