Najlepšia výživa pre kĺby: Chondroitín a Glukosamín

Tagged With: , , , , , , ,

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

V dnešnej dobe trpíme bolesťami kĺbov bez ohľadu na vek. Domnienka, že kĺby trápia iba ľudí po päťdesiatke, už dávno neplatí. Tomuto problému čelia i mladšie osoby, športovcov nevynímajúc.

Počet ľudí, ktorí sa sťažujú na bolesti pohybového aparátu, každým rokom stúpa. Niet divu, veď sedavé zamestnanie či nové technológie sa v značnej miere podieľajú na našich fyzických danostiach.

Pocit stuhnutosti, bolesť pri chôdzi, nesprávne držanie tela či oslabené svalstvo môžu byť dôvodom, prečo zvykneme siahať po chondroprotektívach. Tento komplikovaný názov v sebe ukrýva veľmi populárnu liečbu s minimálnymi komplikáciami, založenú na doplnkovej kĺbovej a chrupavkovej výžive.

výživa na kĺby pre športovcov
Zdroj foto: Shutterstock.com

Prečo je kĺbová výživa dôležitá?

Za to, že sa hýbeme, športujeme a premiestňujeme, kamkoľvek sa nám žiada, vďačíme aj kĺbom. Pribúdajúci vek i zvýšená záťaž ich však rokmi opotrebovávajú – kĺby postupne strácajú svoju prirodzenú silu a pružnosť.

V kĺbových chrupavkách nenájdeme žiadne cievy ani nervy. Pozostávajú z hustej medzibunkovej hmoty, s roztrúsenými a vysoko špecializovanými bunkami, zvanými chondrocyty. Dostatočný pohyb a primeraná záťaž sú tak pre udržanie fungujúceho metabolizmu a funkcie kĺbových chrupaviek kľúčové veci.

Vhodná strava pre kĺby

Možno už viete, že podaktoré potraviny vplývajú na správnu funkciu kĺbov. K odporúčaným pokrmom a surovinám, ktoré zabezpečujú optimálnu výživu kĺbov, patria mastné ryby, vnútornosti (hlavne pečienka) a potraviny s vysokým obsahom vitamínu D.

Väčšina ľudí netrpí nedostatkom vitamínu D. Ten sa obvykle vyskytuje u ľudí, ktorí na priamom slnku trávia menej ako 15 minút denne. Slnečné lúče totiž spúšťajú jeho produkciu v ľudskej pokožke. Veľkú službu urobia aj:

  • nízkotučné mliečne výrobky,
  • potraviny s vysokým obsahom vápnika,
  • ovocie,
  • zelenina (najmä strukoviny),
  • orechy.

Netreba zabúdať ani na tmavozelenú listovú zeleninu a ďalšie potraviny s vysokým obsahom vitamínu K. Niektoré štúdie ukázali, že ľudia s vysokou hladinou vitamínu K majú nižšie riziko zlomeniny bedrového kĺbu, vyššiu hustotu kostí a strácajú menej vápnika pri močení.

lieky na kĺby bez predpisu glukosamin
Zdroj foto: Shutterstock.com

Výživové doplnky pre kosti

V tomto smere sa dlhodobo skloňuje termín „chondroprotektíva“. Ide o látky, ktoré majú charakter stavebných súčastí chrupaviek. Do určitej miery dokážu regenerovať chrupavky v kĺboch. Najčastejšie sa užívajú vo forme tabletiek.

Účinnejšou, i keď menej obľúbenou metódou, je injekčná aplikácia priamo do postihnutého kĺbu. Po chondroprotektívach siahajú nielen pacienti s dlhodobými problémami s kĺbmi, ale aj ľudia s nadváhou a zotavujúci sa po vážnom zranení končatín, obľubujú ich športovci.

Hoci chondroprotektíva dostanete v lekárni bez lekárskeho predpisu, skúsený odborník vám pomôže vybrať z rozsiahlej ponuky tie najlepšie pre vás. Najznámejšie chondroprotektíva sú Glukosamín sulfát a Chondroitín sulfát.

Glukosamín sulfát

Prirodzene sa vyskytuje v kĺbovej chrupavke a synoviálnej tekutine. Priaznivo ovplyvňuje rovnováhu metabolických dejov v chrupavke, stimuluje bunky chrupavky k produkcii kolagénu a proteoglykánov.

Glukosamín sulfát pomáha ukladať vápnik do kostí a napomáha regenerácii chrupaviek. Tým zlepšuje pohyblivosť kĺbov, zmierňuje bolesti aj zápalové procesy. Výživový doplnok je vhodný predovšetkým pri prevencii artrózy, či ako efektívna kĺbova výživa. Ide o jeden z najpopulárnejších doplnkov výživy na obnovu a regeneráciu kĺbov vôbec.

Výživový doplnok glukosamín sulfát nemá žiadne škodlivé vedľajšie účinky, ale zato výborne slúži ako prevencia pri dne, pri zápaloch šliach a kĺbov, i pri svalových bolestiach.

výživa kĺbov v strave
Zdroj foto: Shutterstock.com

Chondroitín sulfát

Takisto ako glukosamín sulfát, aj chondroitín je základný stavebný kameň pre regeneráciu chrupaviek a iných spojivových tkanív – kostí, väzív a šliach. Tým, že pôsobí osmoticky (zadržiava vodu), zlepšuje pružnosť a výživu kĺbovej chrupavky.

Okrem toho pôsobí protizápalovo, redukuje bolesti kĺbov a tlmí aktivitu enzýmov, ktoré poškodzujú chrupavku, keďže znižuje potrebu užívania antireumatík a analgetík. Obzvlášť vhodný je pre seniorov, fyzicky pracujúcich ľudí a športovcov.

Priaznivo pôsobí aj proti bolestiam a zápalom pri artróze kĺbov. Jeho efekt sa dostaví až po dlhšom užívaní, spravidla po 4 6 týždňoch, no pretrvá ešte nejaký čas po doužívaní.

Tipy na záver

Nezabudnite, že k zdraviu vašich kĺbov výrazne prispievate vlastnými návykmi. Svoje, samozrejme, zohráva rodinná anamnéza, črevné problémy, prípadne ochorenia cievneho systému.

Pýtate sa, čo môžete pre zdravie svojich kĺbov urobiť vy?

  1. Dodržiavajte dostatočný pitný režim.
  2. Jedzte všetko, čo je bohaté na minerály, vitamínystopové prvky. Nebojte sa ani výživových doplnkov, špeciálne vyvinutých na tento účel.
  3. Bez selénukolagénu sa v neskoršom veku nezaobídete. Selén získate vďaka obilninám, vajciam, celozrnným potravinám a mäkkýšom. Kolagén je základnou stavebnou látkou chrupaviek a kostí, jeho dostatok je pre zdravé kĺby smerodajný. Nájdete ho napríklad v huspenine či hovädzom vývare.
  4. Venujte sa fyzickým aktivitám. Aj rýchla chôdza priaznivo ovplyvňuje transport živín do kĺbovej chrupavky.
  5. Udržiavajte si normálnu hmotnosť. Hodnoty BMI nad 25 nadmerne zaťažujú kĺby.
Naše Ingrediencie

Najčítanejšie články

Využite všetky výhody členstva

  • 15% zľavy v našom eshope
  • nad 42,- EUR bez DPH doprava zadarmo
  • narodeninové a meninové extra bonusy
  • akciové vzorky zdarma
  • kvalitné články o zdraví