Nadmerné potenie môže znamenať vážny zdravotný problém

Tagged With: , , , , ,

(Zdroj foto: Shutterstock.com)

Potenie je pre človeka celkom prirodzené, ale napriek tomu nejde o príliš diskutovanú tému. V spoločnosti sú fľaky pod pazuchami, mokré miesta na chrbte či spotené dlane skôr tabu.

Rozlišujeme 10-tisíc pachov!

Ľudia vnímajú až 90 % všetkých podstatných informácií zrakom. Len pre zaujímavosť, v rámci vnemov najmenej zapájame tie čuchové. A to aj napriek tomu, že dokážeme rozlíšiť až 10 000 rôznych pachov.

Aj keď človek, ktorého trápi nadmerné potenie, dodržiava hygienu a používa kvalitné kozmetické prípravky proti poteniu, voči intenzívnej činnosti potných žliaz sa nedokáže vždy ubrániť. Potenie môže znížiť spoločenský kredit človeka a doviesť ho až k (ne)dobrovoľnej izolácii.

Je vôbec možné intenzitu potenia ovplyvniť?

Ako získať nad potením kontrolu?

nadmerné potenie podpazušia
Zdroj foto: Shutterstock.com

Potenie má pre človeka zásadný význam

Potné žľazy v ľudskom tele delíme na apokrinné a ekrinné. Každý človek má 23 milióny ekrinných potných žliaz. Toto množstvo, samozrejme, nie je rovnaké, rozdiely medzi ľuďmi bývajú až 30 %.

Správna funkcia potných žliaz napomáha hlavne pri regulácii telesnej teploty. Vďaka potným žľazám nedochádza napríklad k prehriatiu organizmu.

Vo všeobecnosti platí, že potné žľazy mužov sú aktívnejšie, než potné žľazy u žien. Muži sa najviac potia v oblasti chrbta, pretože práve v tejto partii majú 1,5-krát viac potných žliaz ako ženy.

Ekrinný pot je za normálnych okolností číry a bez zápachu. Apokrinné potné žľazy začínajú fungovať až v puberte, je ich oveľa menej a vytvárajú pot s typickým zápachom. Nachádzajú sa najmä:

  • v podpazuší,
  • okolo prsných bradaviek,
  • okolo pupka,
  • v blízkosti konečníka.

Nadmerné potenie je problém

99 % potu pozostáva z vody, zvyšné percento tvorí vápnik, sodík, aminokyseliny, kyselina mliečna, močovina či vitamíny, ktoré počas dňa prijmeme. Hoci je potenie pre organizmus prirodzené, problém nastáva pri nadmernom potení. To sa z medicínskeho hľadiska nazýva hyperhidróza. Pot ostáva na pokožke, vplyvom baktérií sa rozkladá, a to vyústi do nepríjemného zápachu.

Hyperhidrózu delíme aj podľa oblastí výskytu: pri potení dlaní rúk hovoríme o hyperhidróze palmárnej, pri chodidlách o hyperhidróze plantárnej. Ich kombinácia sa nazýva palmoplantárna hyperhidróza. Hyperhidróza prednej tvárovej časti alebo samotného čela je faciálna hiperhidróza.

nadmerné potenie v noci
Zdroj foto: Shutterstock.com

Na intenzitu potenia vplýva jedlo i nervová sústava

Väčšina z nás považuje za neoceniteľných pomocníkov proti poteniu antiperspirantydeodoranty. Kým antiperspiranty obmedzujú tvorbu potu, deodoranty pach potu iba prekrývajú.

Množstvo potu, ktoré človek vyprodukuje, ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov. Dôležité sú nielen samotné potné žľazy, ale aj činnosť nervovej sústavy, celkový zdravotný stav a životný štýl človeka, vrátane jeho stravovacích zvykov.

Je známe, že na zvýšené potenie vplývajú korenenépikantné jedlá, vysoká teplota pokrmov, kofeín, nikotín a alkohol. Do kože veľmi ľahko preniknú aromatické potraviny typu cesnak či cibuľa.

Potenie ovplyvňuje tiež výber oblečenia. Samozrejmosťou by mali byť priedušné materiály, ktoré zbytočne neaktivujú potné žľazy.

Nočné potenie sa netýka iba žien v menopauze

Nepríjemný pocit uprostred noci možno poznáte. Prebudíte sa a máte úplne prepotené pyžamo. Na vine nemusia byť iba návaly tepla počas menopauzy, hrubý paplón, teplé veci na spanie či príliš vysoká teplota v miestnosti.

Nočné potenie neraz signalizuje vážnejšie zdravotné problémy. Odborníci upozorňujú hlavne na tieto:

  • Infekcia – najčastejšie býva nočné potenie spájané s tuberkulózou, zápalom kostí, zápalom srdcovej chlopne. Nočné potenie môže byť aj príznakom vírusu HIV.
  • Rakovina – nočné potenie môže signalizovať niektorý z druhov rakoviny. Ak tento stav sprevádza chudokrvnosť a úbytok na váhe, bezodkladne navštívte odborníka.
  • Idiopatická hyperhidróza – stav, keď telo chronicky produkuje príliš veľa potu, bez akejkoľvek lekármi identifikovanej príčiny.
  • Hypoglykémia – aj nízka hladina krvného cukru môže spôsobovať potenie. Pacienti, ktorí užívajú inzulín alebo perorálne lieky na cukrovku, trpia hlavne nočným potením.
  • Antidepresíva – ich užívanie spôsobuje nočné potenie.
  • Bežné ochorenia – bežné vírusové ochorenia obvykle sprevádza horúčka a nočné potenie. O to viac, ak je liečba podporená niektorými druhmi medikamentov. Po uzdravení nočné potenie pominie.
  • Hormonálne poruchy – nočné potenie môže spustiť zvýšená činnosť štítnej žľazy, prípadne nádory, ktoré provokujú nadlimitnú produkciu hormónov.
  • Nadmerná konzumácia alkoholu a ďalších návykových látok.
nadmerné potenie celého tela
Zdroj foto: Shutterstock.com

Kedy navštíviť lekára?

Odborníci upozorňujú, že pokiaľ sa začnete nadmerne potiť, no v minulosti ste problémy tohto druhy nemali, mali by ste vyhľadať odborníka, ideálne dermatológa.

Z fyziologického hľadiska sa ľudia najviac potia pri prechode do teplejšejvlhkej klímy, fyzicky pracujúci ľudia, osoby s nadváhou a ženy v období menopauzy.

Problém má viacero riešení

Riešení ako zvládnuť nadmerné potenie máte na výber niekoľko. Výber metódy, ktorou eliminujete problém nadmerného potenia, ostáva iba na vás.

Možno patríte k osobám, ktorým vyhovuje používanie sprejov, guličiek či tuhých tyčiniek. Možno sa odhodlávate k tomu, že vyskúšate finančne náročnejšie metódy (pod dohľadom lekára), ktoré obmedzia potenie na dlhší čas.

Možno sa radíte k ľuďom, ktorí nedajú dopustiť na rokmi overené, prírodnejšie postupy. K tým najefektívnejším patria:

  • Jablčný ocot: Vypite každý deň šálku vody ochutenú jablčným octom. Táto kombinácia vás nielen prečistí, ale aj zmierni potenie.
  • Kúpeľ: Ak nemáte cukrovku, s potením vám pomôžu i striedavé kúpele v horúcej a studenej vode.
  • Šalviový čaj: Pravidelné popíjanie šalviového čaju je veľmi zdravý spôsob, ktorý vedie k stiahnutiu potných žliaz. A keďže nadmerné potenie priamo súvisí s činnosťou ľadvín, vítanou pomocou môže byť aj obličkový čaj.
  • Minerály: Potenie môže súvisieť aj s nedostatkom dôležitých minerálov v organizme, predovšetkým zinku. Potraviny bohaté na zinok: mäso, orechy, tekvicové semienka, morské tvorylistová zelenina.
Naše Ingrediencie

Najčítanejšie články

Využite všetky výhody členstva

  • 15% zľavy v našom eshope
  • nad 42,- EUR bez DPH doprava zadarmo
  • narodeninové a meninové extra bonusy
  • akciové vzorky zdarma
  • kvalitné články o zdraví